tirsdag den 23. marts 2010

Nedmuldning af hestemøg

Det stykke jord der blev inddraget til grønsagshave i efteråret, har fået et godt lag hestemøg. Men der er ikke sket ret meget med græstørvene i vinterens løb, de har jo bare været frosset.
Hestemøget kan så ikke bare graves ned, da man så graver dem op igen. Så kan man jo fræse det ned, men jeg har ingen fræser.
Metoden hedder kultivator. Hele stykket fik en let tur inden møget kom på og så herefter at det er kommet på bruger jeg nærmest kultivatoren som hakke.
Frem og tilbage over stykket hakker jeg kultivatoren i jorden, uden at få græstørven med og så trækker jeg det hen over møget, samtidig med at jeg forsøger at findele møget så meget som muligt. Det er vigtigt at få strøet lidt jord over møget, det tager lugten og endnu vigtigere, der bliver blandet jordbakterier i møget og det sætter gang i omsætningen. Frem over kultiverer jeg så, så vidt muligt en gang om dagen indtil der skal sås.
Det gælder om at holde det øverste jordlag løst. Det øger luftskiftet og hjælper til at jorden længere nede ikke tørre ud, bryder kapilærstigningen. Når der er så meget uomsat organisk materiale i jorden, kan man risikerer at det rådner og mugner hvis der ikke kommer ilt nok til, det er ikke lige det vi ønsker, der i mod er det omsætning, omsætning, omsætning.
Hold jordskorpen løs og flyt rundt på møg eller komposten ved at kultiverer, det holder bakterier og orme i arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar