onsdag den 21. april 2010

Nattefrost, nattefrost, nattefrost


Trods det at nattefrosten åbenbart bare fortsætter og fortsætter, så pibler der nye skud op af jorden.
Peberroden der ses her til venstre har skudt sådanne skud på en dag.
Jeg glemmer fra år til år at den står der og ofte får jeg kapper de første skud af lige inden de titter frem i min iver for at få beabejdet jorden eller fordi jeg lige skal sætte nogle løg der hvor den står. Men ikke i år, i år har den fået lov at skyde fuldstændigt ubekymret frem.
Det er ikke fordi jeg høster så meget af peberroden, en gang imellem henter jeg en rod og bruger den i køkkenet, bl.a. har jeg kommet en på en lille flaske snaps og bruger så af og til en sjat i maden.
Rødderne bliver ikke så tykke men de er pænt stærke.
Peberroden lader sig ikke generer af frosten, de er om man så må sige, kolde.
Radisserne, der nu har veludviklede kimblade skal også nok klare sig, jeg dækker dem til med lidt forskelligt tørt plantemateriale, der lægger frosten sig og radisserne står trygt og godt der under. Jeg bruger tørt plantemateriale for at det ikke skal tynge de spæde spirer til jorden. jeg bruger også at vande om aftenen, da den fugtige jord lettere leder varme fra jorden op under kimbladene og derved kan holde frosten lidt væk.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes også at det er for galt med al den kulde lige som vi tror at nu starter havesæsonen.
    Vidste du for øvrigt at de spæde skud af peberrod er en delikatesse i salatskålen?

    SvarSlet
  2. Det må prøves, jeg havde aldrig selv fået tanken.
    Tak for den

    SvarSlet