søndag den 11. april 2010

Såtid

Jeg har slet ikke kunnet styre mig i denne weekend, der har været både tør og varm, over 20 grader har jeg målt, så jeg måtte bare så.
Jeg nåede heldigvis at revurderer bredden på bedene inden jeg kom for godt i gang. Jeg havde lavet dem med en bredde på 140 cm. Da jeg ikke træder i bedene er det alt for bredt til mig, da jeg ellers kan ikke nå ind til midten. bredden er nu så på 110 cm. og det gav så plads til et ekstra kartoffelbed med 2 rækker og det er skønt, jeg lagde de to rækker med det samme, jeg havde nemlig læggekartofler til overs som der ikke var plads til.
Løg er der også blevet sat, Skalotte- og rødløg, dem og så pibeløg er de løg jeg dyrker, da jeg syntes at de er de mest interessante til brug i køkkenet. Til de interessante hører selvfølgelig også hvidløg, men dem er jeg ikke kommet i gang med endnu, men det kommer.

Der ud over har jeg sået:
Aspargessalat: En dejlig sprød salat der efterhånden strækker sig og går i stok, man fortsætter med at høste bladen op af stokken som kan også kan spises og efter sigende skulle smage af netop asparges, jeg syntes den smager lidt besk, kogt eller dampet er den i hvert fald ikke noget hit ved mig.

Mangold: Eller bladbede som den også hedder. Det er lid tidligt at så den nu, da den så nemt går i stok. Jeg har kun sået en halv række, og jeg har den egentlig også kun få de første små spæde blades skyld.

New Zeelandsk spinat: Den eneste spinat jeg dyrker, smager som vanlig spinat, har tykke kødede blade der vokser på lange rænker, man kan høste og høste og den leverer bare mere spinat.

Persille: Bredbladet og kruset..

Salat: Rucola, som jeg slet ikke kunne dyrke nok af sidste år og Romaine som er første gang. jeg har sået to slags, nemlig "Parris Island Cos" og "Ovired".

Radis: flere forskellige, både runde og lange. Jeg bruger dem også som markører når jeg f.eks. såer persille, purløg og andet med lange spiretider, for at kunne se hvor rækken er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar